31
Okt
08

Cinekid 2008, oh was ik nog maar een kind

Vorige week heb ik lekker een middagje rondgezworven op het terrein van de Westergasfabriek en mij verlekkerd aan al die geweldige uitvindingen die voor de kids waren opgesteld. In het Medialab was het een waar feest van producerende kinderen die met nieuwe media speelden alsof ze nooit anders gewend waren. Ik was vooral benieuwd naar de MultiTouchtafels en dan met name de toepassingen die er voor bedacht waren. In dit geval was het een soort schuifpuzzel en een muziekmixmachine. Maar ik heb me laten vertellen dat er veel meer mogelijk is en daar ben ik nou naar benieuwd. Ik heb er een filmpje van gemaakt, met de hoogtepunten op een rijtje.

Waarom kunnen wij niet zo’n evenement in de grote bibliotheken laten plaatsvinden? Er waren zulke interessante toepassingen die lieten zien hoe makkelijk kinderen zelf hun content kunnen produceren. En daar gaat het toch steeds meer om bij het begrip Mediawijsheid en daar willen de bibliotheken toch een steeds grotere rol in spelen. Hier is je kans!

Nog wat informatie over de afzonderlijke installaties:

Levelhead: Deze bijzondere puzzelgame speel je met alleen een simpele, plastic kubus in je hand. In alle zijdes van de kubus zitten kamertjes die via deurtjes met elkaar verbonden zijn. Gebruik je geheugen, kantel de kubus en help de bewoner de weg uit zijn kubuswoning te vinden. Website: http://julianoliver.com/levelhead

Cantoutch (MultiTouchtafel): In de toekomst bedienen we de computer niet meer met een toetsenbord en muis, maar… met onze handen! De Cube geeft een voorproefje van dit toekomstbeeld. Bepaal met z’n allen tegelijk wat er gebeurt! Website: www.cantouch.nl

Doorgrond (verrijdbare game): Ook benieuwd naar wat er onder je voeten gebeurt? Welke avonturen de gekke ondergrondse wezentjes beleven? Met dit bijzondere apparaat kun je niet alleen onder de grond kijken, maar de bewoners daar ook helpen. Dit doe je door de Doorgrond al duwend, trekkend en met zweet op je voorhoofd te bedienen! Een wereldpremiere! Website: www.kamerblauwlicht.nl

Lumini (virtueel graffiti): Hoe leuk het ook is, graffiti spuiten is verboden. Maar op Cinekid kun je er met Lumini op los spuiten. Uit de spuitbus komt geen verf, maar licht. Verschillende mensen kunnen tegelijk een tag of piece maken op een groot scherm. Website: www.eventstars.nl

Eddie Enter: Eddie Enter maakt je foto en print daarvan een sticker met een echte barcode. Stop je die in de scanner, dan zie je jezelf opeens op een groot scherm zwevend in een ruimteschip. Website: www.kamerblauwlicht.nl

Social Soundmachine: Zelf muziek maken was nog nooit zo gemakkelijk! Met speciale speelstukken kun je op deze grote digitale tafel samen elektronische muziek maken: supersimpel en ook nog dansbaar! Je gebruikt namelijk allemaal vette beats en melodieën die speciaal hiervoor gemaakt zijn door bekende artiesten. Als klap op de vuurpijl kun je zelf ook nog iets inzingen en je stem vervormen met de speciale effecten. Website: www.feelingthemusic.com

Rol je rot Rolstoelrace: Een game voor vier spelers met echte rolstoelen als controllers: neem plaats. Behendigheid, competitie en fun zijn de ingrediënten van deze interactieve installatie. Zet je helm met camera op – om je gezicht op het scherm te krijgen – en racen maar! Website: http://roljerot.nl/

Nou & Herkauw VJ-Studio: Wie wil er nou niet op een groot dance event optreden? Met mobieltjes en camera’s verzamel je beelden en in het VJ-lab maak je animaties. Dit mix je in jouw VJ-optreden onder muzikale begeleiding van een DJ tot een geheel.


2 Responses to “Cinekid 2008, oh was ik nog maar een kind”


  1. oktober 31, 2008 om 6:09 pm

    Hoi Edo,
    dank voor je filmpje! Geweldig. Het lukte me niet om er heen te gaan, ik was juist naar dit medialab erg benieuwd. Als ik het zo zie had ik meer moeite moeten doen om van andere afspraken af te komen. Kun je nog wat vertellen over het groene ufo-ding, leek voor jongere kinderen te zijn. En dat verrijdbare ding? De letters erbij waren moeilijk te lezen.
    Als je hiervoor nog eens een uitprobeerbieb zoekt hou ik me aanbevolen.
    groeten, Sandra

  2. 2 kamer216
    november 1, 2008 om 6:31 pm

    Sandra,
    Ik heb nog wat informatie en links toegevoegd.


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,986 hits

