06
Apr
08

Ding # 17 Web 2.0 naar keuze

Waar ik dol op ben zijn sites die slimme combinaties maken. Combinaties van techniekenen of van het reslutaat van verschillende websites. Mash-ups worden ze genoemd. De Mash-up waar ik gek van ben is die van Musicmesh. Ik vind het een briljant idee. Je geeft de naam van een arties in waar jij gek van bent. Een cd verschijnt en daarnaast een lijst van songtitels. Als er een filmpje bij gevonden wordt bij YouTube, dan wordt deze getoond. Je kunt de wikipedia-beschrijving en gebruikersrecensies lezen. Als klap op de vuurpijl kun je vervolgens bij Amazon.com de cd bestellen. Ik vind het geweldig, maar er bekruipt mij wel het gevoel van de gemiste kans. Want waarom alleen kopen? Waarom niet bij de bibliotheek lenen. Zoals de site www.ikwilditboek.nl waar de zoeker kan kiezen om het boek via landelijk lenen te reserveren of het via de boekhandel te bestellen. Alleen moet de gebruiker dan wel weer het boek zelf ophalen. Waarom maken we die laatste stap ook niet en bezorgen we het boek niet bij de klant thuis….

Tot slot wil ik een prachtsite van Microsoft niet onvermeld laten Photosynth. Het idee is dat iedereen die bij een beroemde plek komt er foto’s van maakt en deze op sites als Flickr plaatst. Als al deze foto’s nu gecombineerd worden, dan ontstaat en een 3d-beeld van bijvoorbeeld Piazza San Marco in Venitië. Alle kanten van het plein kunnen bekeken worden en er kan prachtig dooheen gemanouvreerd worden. En dit alles met bestaande beelden die jij en ik en wie dan ook gemaakt en gedeeld hebben. Bijzonder!


2 Responses to “Ding # 17 Web 2.0 naar keuze”


  1. 1 Rob
    april 6, 2008 om 9:14 pm

    Mooie voorbeelden! Ik kende er nog geen eentje van (blush blush).

  2. 2 chordfinder1
    april 10, 2008 om 9:46 am

    Bedankt voor de mooie tips!


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,985 hits

