03
Apr
08

KPN zet computerbus in om ouderen over de drempel te helpen

senior.jpg

De speciale bus, met vier computerwerkplekken en een aantal zitjes, doet het komende jaar 160 woonzorgcentra, verzorgingshuizen en openbare locaties aan en wil daarbij zo’n 8000 ouderen laten kennismaken met computers, internet en e-mail. De bustour is een initiatief van Het Nationaal Fonds Ouderenhulp en het Mooiste Contact Fonds, gesponsord door KPN.

“De bedoeling is dat een groot aantal ouderen dat niet of nauwelijks met de computer heeft gewerkt, hun ‘angst’ voor computers overwinnen en hierdoor nieuwe mogelijkheden ontdekken om contacten te onderhouden en hun zelfredzaamheid te vergroten,” aldus Jan Romme, directeur van het Nationaal Fonds Ouderenhulp.

Ouderen worden tijdens een bezoek eerst verwend met koffie en een lekker gebakje. Vrijwilligers van KPN ontvangen de ouderen en begeleiden ze in hun eerste kennismaking met de computer. ‘In de bus ontdekken de ouderen zelf wat zij belangrijk en leuk vinden aan internet en de computer en krijgen ze vervolgens mogelijkheden aangeboden om zich hierin verder te verdiepen’, zo melden de initiatiefnemers.

Intensieve tournee De bus blijft één dag op elke locatie. Het volledige tourschema is te raadplegen op de site van Ouderenhulp. Pas op kerstavond 2008 mag de ComputerplusBus weer naar de remise.


4 Responses to “KPN zet computerbus in om ouderen over de drempel te helpen”


  1. april 6, 2008 om 9:28 am

    Mooi initiatief maar ik vraag me wel af waarom KPN die stap neemt. Dat is vast geen liefdadigheid, of toch? We hadden dit als bibliotheken ook best kunnen doen eigenlijk…

  2. 2 Kamer216
    april 6, 2008 om 11:42 am

    Klantenbinding zou ik zeggen met een abootje van KPN. Ooit ben ik begonnen op het pad van web 0.1 met een multimediabus vol apparatuur. We demonstreerden de cd-i, cd-rom en een voorzichtig begin van internet. We rolden tientallen meters telefoonsnoer uit naar de bibliotheek om moeizaam contact te leggen. Langs alle Noord-Hollandse bibliotheken reden we om te demonstreren en personeel en later klanten kennis te laten maken met de geneugten van de moderne techniek. Later reden er dit soort bussen ook in Apeldoorn en ik meen Almere. en prachtig begin. Nu dus de KPN, het bewijs dat we toen zo gek nog niet waren, alhoewel dit wel erg ‘old skool’ aanvoelt.

  3. 3 Linda
    november 11, 2008 om 5:17 pm

    Hallo,

    ik heb het stuk gelezen op internet, en het lijkt mij wel wat om jullie hier heen te laten komen.
    ik werk in een verzorgingstehuis in Eelde.
    maar mijn vraag is ; welke kosten zijn hier aan verbonden?

    Groetjes Linda Bakker.

    Else van der Laanhuis
    Eelde

  4. 4 kamer216
    november 13, 2008 om 10:23 am

    Beste Linda. Ik heb niets met dit project of de aanbieders te maken en heb het slechts gesignaleerd op mijn blog. Als je geïnteresseerd bent kun je een mailtje naar de contactpersoon Duco Spanjer sturen. d.spanjer@ouderenhulp.nl.


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,985 hits

