03
Apr
08

De noodzaak van communiceren met web 2.0-technieken

handshake.jpg

Tijdens het laatste Cebit-congres brak dr. Willms Buhse, executive director van CoreMedia een lans voor het beter toepassen van web 2.0 technieken als communicatiemiddel in bedrijven. Vooral grote bedrijven kunnen daardoor efficiënter informatie uitwisselen en goedkoper werken. Hij gaf een aantal voorbeelden die volgens mij prima zouden passen in bibliotheekomgevingen.

Op dit moment zijn werknemers vooral bezig met communicatie via e-mail”, zegt Buhse. “Dat is een inefficiënte vorm van communicatie. Vooral als er een groep werknemers bereikt moet worden is het onduidelijk aan wie er precies in de cc-lijst moet staan. Distributie van informatie kost op deze manier veel tijd.” Door gebruik te maken van blogs en sociale software heeft de ontwikkelaar naar eigen zeggen het interne e-mailverkeer met twintig procent verminderd. Daarnaast werd de communicatie tussen werknemers verbeterd.

Door elkaars blog te lezen waren meer collega’s beter van elkaars werkzaamheden op de hoogte en hadden werkgevers meer inzicht in de wijze waarop werknemers dachten en werkten. Een oplossing voor een intern communicatieprobleem waarbij collega’s bij dezelfde klant werken zonder dat van elkaar te weten zou hierbij een stuk dichterbij komen.

CoreMedia koppelt het profiel van werknemers aan de artikelen die hij leest. Automatisch worden in het profiel werknemers getoond die dezelfde interesses hebben. Een eigen stemsysteem à la Digg draagt ook bij aan het relateren van interesses. Volgens Buhse ontstaan er zo discussies binnen het bedrijf die meer kwaliteit opleveren, efficiënter werken mogelijk maken en de innovatie stimuleren. “Werknemers kunnen op deze manier beter en sneller contact leggen”, evangeliseert Buhse verder.

Met name dit laatste aspect zou aardig in de bibliotheek kunnen passen. Data-dating door profielen van gebruikers te koppelen aan de catalogus. Ik zie een beeld voor me waarbij de kennis van mensen gekoppeld en ontsloten kan worden. Mensen met een bepaalde interesse en kennis die bereid zijn om anderen te helpen kunnen zo aan een onderwerp gekoppeld worden. Mensen met een vraag over een bepaald onderwerp vinden niet alleen de fysieke en virtuele bronnen, maar ook de menselijke bronnen. Zij kunnen vervolgens de persoon benaderen met het verzoek hen verder te helpen. Als hun fysieke aanwezigheid nou ook nog eens zchtbaar gemaakt kan worden, dan maakt dat het contact leggen helemaal gemakkelijk.


0 Responses to “De noodzaak van communiceren met web 2.0-technieken”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,986 hits

%d bloggers op de volgende wijze: