07
Mrt
08

Ding # 11 Wiki’s

foksuk_editen_de_wiki_copy1.gif
Ik vind wiki’s een prachtuitvinding. The power of the masses in optima forma. In een ideale stituatie is het een krachtig middel om samen te werken en de collectieve kennis zichtbaar te maken. Daar is wel één ding voor nodig: toewijding, focus. De wil om bij te dragen en de wil om te investeren. In het verleden heb ik regelmatig gediscussieerd over de wenselijkheid van een best-practice-site voor bibliotheken in ons werkgebied. Ik stelde toen een wiki voor. Deze vorm werd toen als te vrijblijvend gezien en er was te weinig mogelijkheid tot controle. Ik vond dat een beetje angstig. Wat ik als belangrijk argument vind om met een wiki aan de slag te gaan is de verzekering dat er ook daadwerkelijk mee gewerkt gaat worden. Zorgen dat mensen investeren en bijdragen leveren. Je moet de deelnemers stimuleren en het gevoel geven dat er iets voor ze te halen is. Maar ook dat het zinvol is dat je er jouw bijdrage aan levert. Het overgrote deel van de gebruikers komt alleen halen en vergeet vervolgens dat de wiki er is.
In een ideale situatie is een wiki een prachtige tool voor de kenniscirkels die er toch op gericht zijn om kennis te delen en in gezamenlijkheid naar een concreet resultaat te werken. Maar hoe zorg je dat het gebruikt wordt en blijft…

2 Responses to “Ding # 11 Wiki’s”


  1. 1 Rob
    maart 7, 2008 om 5:12 pm

    * Wat dacht je van een bonus/malus regeling? In elke organisatie is kennis aanwezig in ieders hoofd. Omdat je voor dat bedrijf werkt, ben je ook verplicht die kennis te delen. Elke week minstens een zinnige bijdrage of aanvulling.
    * ik denk dat een wiki vooral handig is voor projecten waar een begin en een eind aan zit. Project afgelopen, wiki afsluiten
    * en toewijding en focus, helemaal mee eens.

  2. maart 7, 2008 om 5:21 pm

    Die Fokke en Sukke is meer dan leuk🙂


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,985 hits

