30
Jan
08

Ding # 4 & 5 – Netvibes

277733_3273.jpg

RSS, oh how I love it. Ik lees me suf, maar geen boeken. RSS-feeds via Netvibes, dat is mijn ding.

In de loop der jaren heb ik heel wat leuke RSS-feed ontdekt. Ik lees ze via Netvibes en via een plug-in in Outlook. Beide methoden hebben zo hun voordeel. Een korte introductie.

RSSpopper (download)
Ik gebruik al jaren een handig programmaatje genaamd RSSpopper. Dit programma isntalleert zich in Outlook. Het maakt een aparte RSSmap aan en je kunt alle RSS-feeds netjes verdelen in submappen. Nieuwe berichten komen dus niet tussen je mail, maar apart binnen en je ziet aan de vetgedrukte mapnaam dat er nieuwe berichten zijn. Een nadeel kan zijn dat je je maximummailquotum bereiken kan als je te veel berichten ontangt en niet weggooit. Ben je thuis, of onderweg dan kun je de berichten ook lezen via de webmail. Omdat RSSpopper op jouw computer draait en pas berichten binnen haalt op het moment dat Outlook draait, ben je voor de recente berichten echt aangewezen op je computer. Maar daar is een oplossing voor….

Netvibes
Netvibes dus. Online al je feeds bijhouden en lezen waar je maar toegang tot internet hebt. Ik ben dol op Netvibes met al zijn mogelijkheden. Widgets, feeds, Universes en er komt nog veel meer nu de nieuwe versie van Netvibes, Ginger, op komst is. Ik kan haast niet wachten. Ik gebruik vaak tabs om mijn diverse interessegebieden uit elkaar te houden. Een tab voor Nederlandse biblioblogs, één voor de internationale, dan een Mactab, pctab, Techtab, mobiletab, 23dingentab en ga zo maar door. En het leuke is dat je tabs van anderen kunt toevoegen. Zoek je bij Netvibes op Biblioblogs, dan vind je alle feeds die een ander al heeft verzameld en je hoeft de tab alleen maar toe te voegen. Briljant!

Maak me gek…
Maar je moet je wel beheersen. Het kost veel tijd om de RSS-feeds bij te houden. Het is een perfect middel om jezelf volkomen overspannen te krijgen. Het vergt een goed selectievermogen en bovenal discipline. Gelukkig zijn weblogs zelden echt origineel en worden ze vooral gebruikt om melding te maken van interessante ontwikkelingen. Voordeel is dat wanneer veel mensen over hetzelfde item bloggen, het vast een belangrijk onderwerp moet zijn. Zoals bijvoorbeeld de discussie van Jon Blyberg over de voor- en nadelen van bibliotheek 2.0. In het kader van 23 dingen best eens aardig om te lezen.

Feest van herkenning
Het internet slecht grenzen, letterlijk. Ik volg al jaren de weblogs van een aantal Amerikaanse collega’s. Lees ze ook eens, er staan vaak zeer bruikbare ideeën in. Toen ik vorig jaar in Monterey was voor het congres Internet Librarian zat ik opeens met al mijn RSS-helden te ontbijten. Alsof ik ze al jaren kende (en zij mij niet…). Bijzonder leuk om nu face tot face met ze van gedachte te wisselen. En we (DOK en ik) zijn druk bezig een aantal van die gasten naar Nederland te lokken – in levende lijve of virtueel.

Dit zijn een paar internationale bibliotheekweblogs die ik volg:
Tame the web (Michael Stephens)
Librarian in Black (Sarah Houghton-Jan)
Wakingpaper (Aaron Schmidt)
David Lee King
Information wants to be free (Meredith Farkas)
Blyberg.net (John Blyberg)
The Shifted Librarian (Jenny Levine)
Lybrarybytes (Helen Blowers)

En dit is nog maar een klein beetje van al het moois wat er op het net rondzwerft.


5 Responses to “Ding # 4 & 5 – Netvibes”


  1. januari 31, 2008 om 12:01 am

    Warm pleidooi, mooie aanvulling, K216!
    Dat RSSpopper ken ik niet en zou idd ook je mailquotum akelig snel kunnen volmaken. Maar er is dus kennelijk een manier om daar iets aan te doen. Ik gebruik MS Office 2007 en in Outlook is RSS ook al een vast onderdeel Gebruik het echter niet.

    Ik onderschrijf het “maak me gek” stukje. Erg herkenbaar. En het is vooral de kunst om feeds weer te verwijderen als je er al drie weken niet op hebt doorgeklikt, in de hoop dat er MISSCHIEN een post verschijnt die je niet had mogen missen. Gelukkig zijn er inderdaad anderen, de key-bloggers, die je daarop attenderen.

  2. februari 1, 2008 om 1:42 pm

    Fraaie foto zeg! Waan me even in de wereld van Droste!

  3. 3 kamer216
    februari 1, 2008 om 2:27 pm

    @Edwin: zegt de man die altijd de mooiste foto’s weet op te duiken😉
    Een beetje van http://www.sxc.hu en een beetje van Adobe in mijn zelfgemaakte blog.

  4. februari 7, 2008 om 11:19 am

    Hallo edo ik heb donderdag een reactie aangaande je bericht naar je toe gezonden. Het is stom maar het bericht staat nu op mijn eigen website in plaats van op jou site. (snap je het nog) Ik wil hem verwijderen maar hoe moet ik dat doen? Alvast bedankt. Groetjes leeswijzer

  5. 5 kamer216
    februari 7, 2008 om 9:27 pm

    @Leeswijzer: Dat heet dan weer een discussie.😉 Ik heb er weer een reactie achteraan gedaan. Zou het gewoon lekker laten staan.


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,986 hits

