25
Jan
08

DOK Delft leert VMBO-ers televisie maken

doktv.jpg

Dat ze bij DOK Delft spannende dingen doen dat mag inmiddels wel bekend zijn. Vandaag is een groep VMBOers in huis die leert hoe een televisieuitzending gemaakt wordt. En met een leermeester als ex-top-regisseur van Nispen moet dat een feest zijn.

Levensecht leren
Aan de hand van een script van het Tros-programma Radar wordt uitgelegd hoe het in de tv-studio in zijn werk gaat. Daarna kijken de kids naar het eindproduct zoals dat op tv is geweest. Bijzonder om te zien hoeveel camerastandpunten er in 10 seconden voorbijkomen. En natuurlijk hoe elke detail van te voren is bedacht.

Daarna mogen ze zelf een televisie-uitzending maken. Met echte camera’s, geluid, mengtafel op het grote podium midden in de bieb gaan de deelnemers aan de slag. Zelf filmen en presenteren. Dat moet een kick zijn voor die gasten. Wat nou saaie bibliotheek! Mediawijsheid die nauwelijks valt te evenaren.

Een soortgelijke workshop wordt georganiseerd door Beeld en Geluid, Studio BenG. Het verschil is dat het hier wel even een bibliotheek is die dit organiseert.


4 Responses to “DOK Delft leert VMBO-ers televisie maken”


  1. januari 28, 2008 om 9:55 am

    Inderdaad een mooie activiteit! Kan je iets vertellen over de organisatie van zoiets? Apparatuur huren?, heeft het een terugkerend karakter, PR naar het onderwijs, kopieerbaarheid voor andere bibliotheken? Toen ik verleden jaar bij Beeld en Geluid was, wou ik ook zoooo graag een keer het Journaal presenteren, maar het was helaas te druk druk druk… Met een ex-regisseur als bibliotheekdirecteur heeft Delft het ook wel getroffen natuurlijk!

  2. januari 28, 2008 om 11:20 pm

    Inderdaad leuk zeg, ik zie dit voor het eerst.
    Bij Beeld en geluid was ik ook nog. Ik heb me toen veel te lang teruggetrokken in een cabine met archieven. Niets leukers dan terug naar de achterhaalde jeugdjaren🙂

  3. 3 ellieleest
    januari 29, 2008 om 12:02 pm

    Ha, Edo, Ik kom er niet uit.
    Wat is nou precies mediawijs? Om kunnen gaan met alle mediavormen en dat zowel als consument en als producent?
    En wat is nou precies mediawijs in de bibliotheek? Vaardig je materialen en informatie kunnen zoeken?
    En wat is nou een mediawijs bibliotheekmedewerker? Iemand die twee nieuwe media beheerst? Iemand die kennis heeft van alle media, iemand die nieuwe media in de bibliotheek integreert, iemand die jongeren weet aan te spreken via msn en mobieltjes, iemand die snel kan schakelen?
    Is een bibliotheekmedewerker een mediawijzer?
    Ellie

  4. 4 kamer216
    januari 31, 2008 om 4:24 pm

    @ Eliie. Dat lijkt mij een prachtige boom om eens op te zetten rond tafel. Ik kan er een dag mee vullen.

    @ Edwin. Ik heb ook zitten zwijmelen bij die oude beelden van Swiebertje, de dappere dodo en anderen. Voor mijn schoonvader (de trip was zijn verjaarscadeau van ons) was het wat confronterender. Alleen maar radiofragmenten LOL.

    @ Rob. De organisatie is doorgaans bij DOK chaos en lastminute. Niemand heeft tijd. Omdat DOK fors heeft geinvesteerd in apparatuur voor hun eigen producties (de bibliotheek als contentleverancier!) was er al snel aan de randvoorwaarden voldaan. Verder drijft het op de parate kennis van de DOKmedewerkers en de ex-TVregisseur Eppo. Het wordt regelmatig herhaald, maar ik denk niet dat het door veel bibliotheken op deze wijze gegeven kan worden. Welke bibliotheek heeft camera’s en een professioneel mengpaneel in huis (en weet daar mee om te gaan)?


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,986 hits

