24
Jan
08

#3 Een weblog en dan?

tanku.jpg
In mijn vorige post noemde ik het weblog dat ik heb gestart ter ondersteuning van het TANK U-project. TANK U is een downloadzuil die ProBiblio, DOK Delft, Robin Slierendregt en de firma Bluetoothreclame ontwikkelen. In deze post meer over mijn motivatie om een weblog te starten.

Het project
Het idee achter de zuil is dat de bibliotheek op plaatsen waar veel mensen komen, aan hun klanten en vooral ook niet klanten, content kan leveren. Content in de vorm van filmpjes, audiobooks, muziek, foto’s die mensen op hun telefoon kunnen downloaden en afspelen. Het downloaden vanaf de downloadzuil gebeurt volledig draadloos via een Bluetoothverbinding. Meer over de eerste versie van de downloadzuil lees op het weblog.

Het weblog
De bedoeling is dat de downloadzuil ook elders in Nederland geplaatst gaat worden. De belangstelling is groot. Daarom is het van belang dat geïnteresseerden op de hoogte kunnen blijven van de ontwikkelingen. Tevens bestaat het projectteam uit mensen die elkaar slechts af en toe zien. Dit waren de redenen voor mij om mijn bevindingen te publiceren op een weblog. Voor zowel interne als externe communicatie.
Zou het alleen een intern verhaal zijn en zouden meer mensen een bijdrage leveren dan had een wiki wellicht beter geweest. Nu ben ik degene die alleen de informatie toevoeg.

Voor en tegen
Mij bevalt deze manier van werken uitstekend. Er kan vlot gepubliceerd worden, WordPress biedt vele mogelijkheden en is simpel in gebruik. Toen ik onderzoek deed naar het fenomeen downloadzuilen, haalde ik een groot deel van mijn informatie van weblogs. “Fuel for travel” (inmiddels ter ziele) werd op een gegeven moment gelanceerd op Schiphol. Veel weblogs maakten daar melding van. Er werd daarbij regelmatig gerefereerd aan soortgelijke initiatieven. Dit gaf mij dan weer voldoende aanknopingspunten in mijn zoektocht. En het aardige was dat je ook een goed beeld kreeg hoe het apparaat ontvangen werd, wat de meningen en ervaringen waren. Het waren nm. de gebruikers die blogden, niet de bedrijven. Een sterk punt van weblogs, maar tegelijkertijd ook een lastige daar waar de objectiviteit en betrouwbaarheid van informatie mee gaat spelen.

Er zijn ook een paar zaken waar ik tegen aanloop:

  • Het bijhouden van een weblog vergt discipline. Ik merk dat er soms zoveel te melden is en dat de tijd mij daarvoor ontbreekt. Wacht je een paar dagen dan is het nieuws verouderd en reeds op veel andere weblogs genoemd.
  • Ik vind het ook lastig om steeds over de voortgang te publiceren. De ontwikkelingen gaan met horten en stoten, dan weer langzaam en dan weer snel. Daar over schrijven is niet altijd interessant en soms ligt de informatie gevoelig. Die afweging moet je voortdurend maken.
  • Waar je ook rekening mee moet houden is hoe een weblog zich verhoudt tot de organisatie. Is het alleen mijn ‘speeltje’ of maakt het deel uit van het organisatiebeleid. Mijn ervaring is dat je regelmatig mensen bij de les moet houden en moet aangeven dat het weblog er is en dat er iets mee gedaan kan worden. Overigens is mijn ervaring met de reguliere bedrijfs- en verenigingssites niet anders. De website wordt nogal eens ‘vergeten’. Een nieuws-pagina is leuk, maar dan moet er ook op gepubliceerd worden!
  • Hoeveel mensen bereik ik nou? Ik weet het niet. De statistieken kun je uiteraard bekijken, maar die tellen alleen je bezoekers. Mensen die je website volgen via RSS worden naar mijn weten niet meegeteld. Deze mensen bezoeken je website niet. Aan de reacties kun je het niet afmeten. Er zijn maar enkele mensen die reageren, de meeste mensen lezen alleen.
  • Een technisch aspect is tot slot de toepassing van de WordPressthema’s. Niet alle thema’s ondersteunen standaard dezelfde mogelijkheden. Zo heb ik eens een thema gewijzigd om er weken later achter te komen dat de projectpagina’s verdwenen waren.

Tot slot een tip
Denk aan een duidelijke titel die de lading dekt. Ik melde ooit op de bibliotheek 2.0 Ning dat er een interessante bijeenkomst plaats vond. Meteen daarop kreeg ik een reactie dat dat oud nieuws was, omdat iemand anders het al gemeld had. Ik heb me suf gezocht en vond de aankondiging inderdaad terug. De titel van het artikel luidde zoiets als “Ik ga een presentatie geven”. Als je honderden RSS-feeds per dag ontvangt dan ga je doorgaans alleen van de titel uit. Tijdens dit “koppensnellen” had ik het betreffende artikel dus ongelezen gewist.


2 Responses to “#3 Een weblog en dan?”


  1. januari 24, 2008 om 12:10 pm

    Dat met die onduidelijke titels is inderdaad wel een probleem. Er worden vaak ook geen tags gebruikt en naarmate het archief groter wordt, loopt de vindbaarheid ervan terug.

    En zo zie je ook wel eens video’s dubbel opduiken etc. Ik heb er dus maar voor gekozen die gewoon te laten staan!

  2. januari 28, 2008 om 10:47 am

    Goeie voor en tegens haal je daar aan, K216. Het krijgen van reacties is ook zo’n issue. Sommige blogs (bijv ZBdigitaal) kunnen steevast rekenen op een fiks aantal reacties. Typisch weblog, is dat je vaak dezelfde namen ziet die reageren. Ik stel – als ik reactie wil – vaak de vraag hoe de lezer dat nou ziet, of dat ie nog aanvullende punten heeft. Om te zien of mensen je posts lezen, kun je ook af en toe een opzettelijk fout maken. Verkeerde link, kritische opmerkingen…
    Er is natuurlijk veel over bloggen geblogged, maar dit vind ik zelf wel een leuke:
    http://www.successful-blog.com/1/10-reasons-readers-dont-leave-comments/

    Overigens leuk dat filmpje. Al die bekende mensen die zo vlot uit hun woorden komen!!


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Dauw maakt de mooiste dingen nóg mooier

Alle eendjes...

Dauw, dauw, dauw...

Doorkijkje

Het was weer een prachtige ochtendwandeling.

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,986 hits

