15
mrt
08

Ding # 14 Instant messaging

chat.jpg

Zo moet m’n dochter gekeken hebben toen ik plotseling vanuit Las Vegas voor de chat verscheen. In mijn blote kont dus. Want ze waren een beetje vroeg en ik lag nog te pitten toen ze me oppiepten. Ze wilden het uitzicht vanuit mijn kamer zien. Geweldig gelachen die keer en het was zo dichtbij en toch zo veraf.

Als wij als bibliotheken willen zijn waar de klanten zijn dan zullen we iets met Instant messaging moeten doen. De jeugdbibliotheek van DOK zit op MSN en zo nu dan wordt er even lekker tegen elkaar aangekletst. Gebruikers gebruiken het om vlug even wat te vragen. Ik vind het ideaal. David Lee King bedacht een geweldige toepassing. Als een gebruiker in de catalogus zoekt en hij komt op een pagina zonder zoekresultaten dan popt er onmiddelijk een chatvenster op. De zoeker kan dan meteen de hulp van een bibliothecaris inroepen. Briljant idee! Helemaal voor. Maar op het moment dat ik het in een bibliotheek roep dan wordt er gelijk gezegd “en wie moet dat dan doen, het kost zo veel tijd”. Waarom nou toch! Dit is precies de houding die er voor zorgt dat bibliotheken verworden tot musea. Dit is 2008, dit zijn je gebruikers, dit is je toekomst!

4 Responses to “Ding # 14 Instant messaging”


  1. maart 18, 2008 om 2:25 am

    Dat idee van King is inderdaad mooi. Opduiken als het nodig is!

    En ook met de rest ben ik het helemaal eens :-)

  2. maart 18, 2008 om 9:42 am

    Heel herkenbaar, wat je schrijft over de terughoudende mentaliteit in de bieb. Maar ja, wat moet je als je 10 tot 25 jaar jonger bent dan de collega’s?

  3. 3 tenaanval
    maart 21, 2008 om 7:03 pm

    Heb je de column gelezen die Nico Dijkshoorn heeft uitgesproken op de Biebwatch Flexibele Bibliotheek? http://www.probiblio.nl/nieuws/bericht.asp?792
    Hij schetst ook een heel herkenbaar beeld…

  4. 4 Kamer216
    maart 21, 2008 om 10:14 pm

    Yep! Een waar relaas.


Geef een reactie

Mijn Twitter updates

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Categorieën

mijn foto's

Ik mag weer een kaarsje uitblazen. Dit keer op de cheesecake gemaakt door Lot. Pfffffff

Vandaag bij het circus van de hondenkeuring. De familie van Sille bij elkaar.

Nee, bij ons mag de hond niet op de bank...

Mijn couchpotatoes...

Een Vinex paddenstoelenwijk

Meer foto's

Blog Stats

  • 18,722 hits

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

